Publicación:
Factors influencing the scientific production of university professors: A systematic review

dc.contributor.authorBarros Bastidas, Carlos
dc.contributor.authorTurpo Gebera, Osbaldo
dc.contributor.corporatenameSello editorial Coruniamericana
dc.date.accessioned2022-10-18T15:03:26Z
dc.date.available2022-10-18T15:03:26Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractThis article presents a bibliographical review of empirical studies of the factors influencing the scientific production of professors, with the objective of characterizing scientific production in the university and its determining factors. It was carried out through the analysis of articles that present the situation of institutions of higher education. To find these articles, search strings were used in various databases, including Scopus, Scielo, Taylor and Francis, and inclusive and exclusive terms were used to delimit the articles found. An analysis is provided of the factors influencing scientific production, based on type of institution training and professional development, as indicators of their essential characteristics.eng
dc.description.abstractEste artículo presenta una revisión bibliográfica de los estudios empíricos de los factores que influyen en la producción científica de los profesores, con el objetivo de caracterizar la producción científica en la universidad y sus factores determinantes. Se llevó a cabo a través del análisis de artículos que presentan la situación de las instituciones de educación superior. Para encontrar estos artículos, se utilizaron banco de datos, incluidos Scopus, Scielo, Taylor y Francis, y se utilizaron términos inclusivos y exclusivos para delimitar los artículos encontrados. Se proporciona un análisis de los factores que influyen en la producción científica, según el tipo de capacitación de la institución y el desarrollo profesional, como indicadores de sus características esenciales.spa
dc.description.abstractEste artigo apresenta uma revisão bibliográfica de estudos empíricos dos fatores que influenciam a produção científica dos docentes, com o objetivo de caracterizar a produção científica na universidade e seus fatores determinantes. A pesquisa foi feita através de análises dos artigos que apresentam a situação das instituições de educação superior. Para encontrar estes artigos, foram usadas base de dados incluindo Scopus, Scielo, Taylor e Francis, termos inclusivos e exclusivos foram utilizados para delimitar os artigos encontrados. Foi providenciado uma análise dos fatores que influenciam a produção científica, baseado no tipo de treinamento da instituição e desenvolvimento profissional, como indicadores de suas características essenciais.por
dc.format.extent10 p.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.citationBarros Bastidas, C. ., & Turpo Gebera, O. . (2018). Factors influencing the scientific production of university professors: a systematic review . Pensamiento Americano, 11(22). https://doi.org/10.21803/pensam.v11i21-1.276
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21803/pensam.v11i21-1.276
dc.identifier.eissn2745-1402
dc.identifier.instnameCorporación Universitaria Américana
dc.identifier.issn2027-2448
dc.identifier.reponameRIA - Repositorio Institucional Américana
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.americana.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorio.americana.edu.co/handle/001/372
dc.language.isoeng
dc.publisherPensamiento Americano
dc.publisher.placeBarranquilla, Colombia
dc.relation.citationendpage215
dc.relation.citationissue22
dc.relation.citationstartpage206
dc.relation.citationvolume11
dc.relation.ispartofjournalPensamiento Americano
dc.relation.referencesBuela-Casal, G. (2006). Situación actual de la productivi-dad científica de las universidades españolas. Inter-national Journal og Clinical and Health Psychology, 175-190.
dc.relation.referencesBarner, J., Holosko, M. & King, T. (2015). Research Producti-vity in Top-Ranked Schools in Psychology and Social Work: Does Having a Research Culture Matter? 5-18
dc.relation.referencesGalbraith, Q., Smart, E., Smith, S. & Reed, M. (2014). Who Pu-blishes in Top-Tier Library Science Journals? College & Research Libraries, 724-735
dc.relation.referencesRunyan, C., Finnegan, R., Gonzalez-Padron, C. & Line, N. (2016). What drives publishing productivity for pre-tenure marketing faculty: insights using the lens of resource advantage theory. Marketing Education Review. 23(2). 105-119.
dc.relation.referencesDon Houston (2015) Quality in postgraduate re-search, Quality in Higher Education. 21(1). 1-6, DOI: 10.1080/13538322.2015.1049440
dc.relation.referencesCodina-Canet, M., Gómez, C. O. & Rodríguez, A. P. (2013). Análisis de la producción científica y de la especializa-ción temática de la Universidad Politécnica de Valen-cia. Revista Española de Documentación Científica, 1-17
dc.relation.referencesGarcía-Cepero, M. (2010). El estudio de productividad aca-démica de profesores universitarios a través de análi-sis factorial confirmatorio: el caso de psicología en Es-tados Unidos de América. Universitas Phychologica. 9(1). 13-26
dc.relation.referencesGomes dos Reis, L. & Horvath, J. (2014). Uma análise sobre a produção acadêmica dos docentes das universida-des estaduais paranaenses de 2008 a 2012. Revista GUAL, 22-42
dc.relation.referencesLaurent, J. & Runia, E. (2016). Scholarly Productivity of School Psychology Faculty Members in Specialist-Le-vel Programs. 48th Annual Convention of ther Natio-nal Association of School. 1-35. New Orleans, LA: Psy-chologisst, New Orleans, LA
dc.relation.referencesLeech, N., Haug, C., Iceman-Sands, D. & Moriarty, J. (2014). Change in classification level and the effects on re-search productivity and merit scores for faculty in school of education. Studies in Higher Education, 1030-1045.
dc.relation.referencesMiroiu, A., Păunescu, M., & Vîiu, G. A. (2015). Ranking Roma-nian academic departments in three fields of study using the g-index. Quality in Higher Education, 21(2), 189-212
dc.relation.referencesNarvaez, J. & Burgos, J. (2011). La productividad investigati-va del docente universitario. Revista Científica Elec-trónica de Ciencias Humanas/ Scientific e-journal of Human Sciences, 116-140.
dc.relation.referencesPalacios, M., & Martin, G. (2016). La producción científica en la Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba. Cinta de moebio, 214-230
dc.relation.referencesPerozo, S., Arteaga, F. & Fuenmayor, B. (2008). La produc-tividad investigativa de los docentes del instituto uni-versitario de tecnología de Cabimas. Revista NEGO-TIUM, 72-87
dc.relation.referencesPirela de Faria, L. & de Alizo, L. P. (2006). Perfil de compe-tencias del docente en la función de investigador y su relación con la producción intelectual. opción, 22(50), 159-177.
dc.relation.referencesShanghaiRanking Consultancy. (23 de junio de 2009). Academic Ranking of World Universities. Obtenido de Academic Ranking: http://www.shanghairanking.com/aboutus.html
dc.relation.referencesTenorio, L., do Amaral, M. & de Paiva, A. (2014). Producción Científica en el área de educación f ísica en Brasil: Análisis de la producción de los maestros en las ins-tituciones de formación en los estados de Paraíba y Pernambuco. PraxisySaber, 141-150
dc.relation.referencesUniversidad Nacional Autónoma de México. (2008). Voca-bulario Controlado (tercera ed.). Mexico D.F.: ISSUE.
dc.relation.referencesZoellner, K., Hines, S., Keenan, T. & Samson, S. (2015). Faculty Research and Publication Practices. 111-131.
dc.rightsTodos los derechos reservados Corporación Universitaria Americana. 2018spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourcehttps://publicaciones.americana.edu.co/index.php/pensamientoamericano/article/view/276/344
dc.subject.armarcTraining
dc.subject.armarcTeaching
dc.subject.armarcResearchers
dc.subject.armarcEducación
dc.subject.armarcEducar
dc.subject.armarcInvestigadores
dc.subject.armarcEducação
dc.subject.armarcLecionar
dc.subject.armarcPesquisadores
dc.titleFactors influencing the scientific production of university professors: A systematic revieweng
dc.title.translatedFactores que influyen en la producción científica de los docentes universitarios: una revisión sistemática
dc.title.translatedFatores que influenciam a produção científica dos professores universitarios: uma revisão sistemática
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Paquete original
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
ojsadmin,+206-215 (1).pdf
Tamaño:
869.13 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Paquete de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.48 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: